Bezoek Brussels Airport Company bevestigd: Luchthaven is veilig!

Sinds het begin van de COVID19-crisis draait de hele luchtvaartsector een gigantisch omzetverlies. Gisteren werd het reisverbod binnen de EU opgeheven en kreeg de volledige sector eindelijk positief nieuws te verwerken. De week van 19 april werd dan ook door mijzelf omgedoopt tot de luchthavenweek! De luchthaven van Zaventem zorgt voor ongeveer 60.000 jobs in onze regio en daarom ga ik de hele week op bezoek bij de grote spelers op de luchthaven. De eerste stop is Brussels Airport Company, het kloppend hart van de luchthaven, waar ik ontvangen werd door CEO Arnaud Feist!

Bloedrode cijfers

Dat het opheffen van het reisverbod noodzakelijk was, is een understatement. De cijfers die Brussels Airport Company ons toelichtte zijn schrijnend. In 2020 boekte BAC 150 miljoen euro nettoverlies door de COVID19-crisis. Tussen april en juni 2020 draaide het bedrijf op 0,5 procent (!) van haar capaciteit. Geen enkel bedrijf zou met deze cijfers ervoor kiezen om de deuren open te houden maar de luchthaven wel, voor het algemeen belang. In die periode vonden er repatriëringen plaats voor Belgen die vastzaten in het buitenland. Ook de vrachtactiviteiten waren noodzakelijk voor ons land om de coronacrisis aan te pakken. Denk maar aan de leveringen van mondmaskers, het ontvangen en verzenden van de, in ons land geproduceerde, Pfizer-vaccins enzovoort. De zomer van 2020 gaf iets betere cijfers waar de luchthaven op gemiddeld 30% van haar capaciteit kon draaien, wat uiteraard niet voldoende is. In vergelijking met 2019 waren er 6.7 miljoen minder passagiers, 60 procent minder vluchten en ontelbare aantallen van werknemers die op tijdelijke werkloosheid werden gezet. Het verbod voor niet-essentiële reizen op het einde van januari van dit jaar zorgde ervoor dat de luchthaven verder werkte op gemiddeld 10% van haar capaciteit. De opheffing van dit verbod is dus geen luxe of een toegeving maar een noodzakelijke en essentiële beslissing die geen minuut te vroeg komt voor het voortbestaan van de volledige sector.

De luchthaven is veilig!

De luchthaven is wellicht de veiligste omgeving om in rond te lopen! Meer dan 90% van de vertrekkers in de luchthaven zijn in het bezit van een negatieve PCR-test. Ook de aankomende passagiers hebben hun Passagier Locatie Formulier (PLF) ingevuld en hebben een PCR-test afgelegd. Daarmee is de luchtvaartsector de meest gecontroleerde van alle collectieve transportmiddelen. Ik voel mij alvast veiliger in de luchthaven dan op de metro, bus of in de supermarkt.

Brussels Airport Company installeerde een eigen testcenter en beschikt over een eigen laboratorium. De terminalgebouwen werden voorzien van geïntensifieerde ventilatiesystemen en het bedrijf wil ervoor zorgen dat nog enkel geteste reizigers in de terminal rondlopen. De familie zal de reizigers dan buiten de luchthaven moeten uitwuiven. Dit zijn allemaal ingrijpende aanpassingen en investeringen die ervoor zorgen dat de luchthaven veilig is alsook het vliegtuig waar de lucht continu gezuiver wordt.

Blik op de toekomst

De luchthavengemeenschap en BAC zullen tijd nodig hebben om terug op het niveau van voor de coronacrisis te geraken. De afschaffing van het reisverbod binnen de EU is een eerste stap om opnieuw een progressieve groei te bewerkstelligen. In de meest optimistische modellen zal de Europese luchthavengemeenschap rond 2025 op het niveau van voor de corona-uitbraak geraken. Desondanks blijft Brussels Airport Company investeren en aan de toekomst denken. De jarenlange investeringen in het farmahub op de luchthaven zorgen ervoor dat BAC  wereldtop is in medisch vervoer, denk maar aan de coronavaccins die door de luchthaven van Zaventem wereldwijd verdeeld worden. Het cargovervoer en de boomende E-commerce kenden de afgelopen jaren eveneens een sterke stijging.

Brussels Airport Company is niet enkel met vliegtuigen en luchtvaart bezig. Hun investeringen om van Brussels Airport een intermodale hub te maken waar alle vervoersmodi op elkaar afgestemd zijn, is indrukwekkend. Zo zal er binnen ten laatste 5 jaar een rechtstreekse tramverbinding tussen Brussel-stad en de luchthaven komen en verschillende fietssnelwegen zijn eveneens in volle ontwikkeling. Zo werd een aantal weken geleden de fietssnelweg tussen Leuven en Brussels Airport geopend! De verbinding met de trein is eveneens enorm belangrijk voor de luchthaven. Een hogesnelheidsverbinding met de omliggende buurlanden en luchthavens is daarom een must in de toekomst.

Cruciale maanden op komst

De luchtvaartsector zal ondersteund moeten worden in hun relance. In de eerste plaats moet er gepleit worden voor eenduidige en duidelijke voorwaarden om te mogen reizen. De invoering van een ‘Green Digital Certificate’ is hiervoor cruciaal. Zo’n certificaat zorgt ervoor dat de reiziger snel en efficiënt kan aantonen dat hij/zij gevaccineerd is of een negatieve test kan voorleggen. Deze Europese beslissing moet er zo snel mogelijk komen. Daarnaast moet de tijdelijke werkloosheid voor de luchtvaartsector in België verlengd worden tot de luchtvaart opnieuw rendabel is en zijn de belastingverminderingen, zoals in 2020 gerealiseerd, ook in 2021 nog noodzakelijk.

De luchtvaartsector vraagt geen enorme sommen aan financiële steun maar vraagt duidelijkheid en een eerlijk speelveld. Ze bewijzen dat reizen veilig is en moeten zo weinig mogelijk gehinderd worden in hun activiteiten. Het afschaffen van het verbod op niet-essentiële reizen is een eerste stap in de goede richting, laat ons verder gaan op die weg!