Dag 2 Luchthavenweek: Brussels Airlines

Vandaag bracht ik een bezoek aan Brussels Airlines, de home carrier op de luchthaven van Zaventem! Ik werd er ontvangen door de nieuwe, CEO Peter Gerber, die duidelijk al goed ingewerkt is binnen het bedrijf.

Geen énkele vlucht op 21 april

De impact van de COVID-19 pandemie is meteen duidelijk. Bij ontvangst kreeg ik van de CEO te horen dat er vandaag géén enkele vlucht van Brussels Airlines gepland staat. Dit is ondenkbaar in normale tijden. In 2019 werden er meer dan 80.000 vluchten van Brussels Airlines vastgesteld wat overeenkomt met ongeveer 220 vliegbewegingen gemiddeld per dag. Ten gevolge van de COVID-19 pandemie in 2020 zakte het aantal vluchten al met 74% wat enorme economische gevolgen heeft voor het bedrijf. De lege check-in balie waar ik de CEO Peter Gerber voor het eerst ontmoette, toont de problemen in de luchtvaartsector duidelijk aan.

Cash Positive Flights

Brussels Airlines gaat zeer rationeel met haar centen om. Het koos ervoor om enkel ‘Cash Positive Flights’ te laten doorgaan. Dit zorgt ervoor dat geen enkele vlucht bijkomend financieel verlies zou opleveren. Elk vliegtuig van Brussels Airlines in de lucht draait dus op zijn minst ‘break-even’. De keerzijde van de medaille is dat een groot aantal cabinepersoneel, piloten, grondpersoneel… op tijdelijke werkloosheid staat. Laat ons hopen dat het opheffen van het reisverbod binnen de EU en verdere versoepelingen voor de luchtvaartsector zorgen voor stijgende activiteiten en meer mensen aan het werk.

Een goede zomer is van levensbelang

De federale overheid leende in 2020 290 miljoen euro aan Brussels Airlines om de grote verliezen van de eerste lockdown op te vangen. Brussels Airlines moest hiervoor een aantal verplichtingen naleven waardoor dit allerminst een blanco cheque was. Tot op de dag van vandaag is deze financiële steun voldoende en blijven zij zeer dankbaar voor de inspanningen van de federale overheid. De luchtvaartsector is ondertussen al meer dan een jaar zwaar getroffen. Voor CEO Peter Gerber is het opheffen van het niet-essentiële reisverbod binnen de Europese Unie een stap in de goede richting. Maar er is meer nodig. De regels voor de luchtvaartsector blijven zeer strikt ondanks het feit dat de luchthaven de meest gecontroleerde en veilige plaats van ons land is.

We moeten ervoor zorgen dat Brussels Airlines en bij uitbreiding het volledige ecosysteem van de luchthaven opnieuw kan groeien en dat er duidelijke en beheersbare regels worden uitgevaardigd. Een harmonisatie van de regels voor de luchtvaart op het Europese continent is essentieel, de quarantainemaatregelen voor mensen die gevaccineerd zijn of een negatieve PCR-test voorleggen moeten herbekeken worden en reizen mag niet meer gezien worden als een misdaad!

Merknaam blijft behouden!

Brussels Airlines is en blijft een sterk merk als home carrier van ons land en van de hoofdstad van Europa! Dat vindt de CEO evenzeer. De Afrikacomponent, die Brussels Airlines op meer dan 90 jaar tijd heeft uitgebouwd, is uniek in Europa. Binnen Lufthansa Group zijn zij ook de enige die hierin gespecialiseerd zijn. Voor de uitbraak van de coronacrisis, in 2019, waren er wekelijks 62 vluchten naar 15 Sub-Saharaanse bestemmingen. In 2019 vlogen 1.3 miljoen passagiers van en naar Afrika wat enorm veel is! Brussels Airlines is dus een van de marktleiders op dit continent en die positie moet ze kost wat kost kunnen behouden. Opnieuw een zeer leerrijk gesprek met de luchtvaartsector! Zij blijven strijdvaardig door de crisis spartelen & kunnen op mijn steun rekenen in het Parlement.