Bespreking wetsvoorstel minimale dienstverlening bij luchtverkeersleiding Skeyes

Vandaag stond de bespreking van het wetsvoorstel van Marianne Verhaert en mijzelf op de agenda van de commissie mobiliteit. De COVID-pandemie heeft zeer ernstige gevolgen voor de volledige luchtvaartsector. Bedrijven in en rond de luchthaven moeten mensen laten gaan of zelfs de deuren sluiten. De heropstart van de luchtvaartsector biedt dan ook kansen om met de luchthaven van Zaventem een nieuwe koers te varen en dit wetsvoorstel is hierin een belangrijke schakel!

Coronacrisis heeft ernstige gevolgen

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat de luchtvaartsector gedurende drie maanden aan een zeer lage vliegcapaciteit kon vliegen. In december 2019 en januari 2020 was er een vliegactiviteit van ongeveer 17.500 bewegingen per maand terwijl er in april en mei van dit jaar respectievelijk 2.300 en 2.800 vliegbewegingen per maand waren. Dat is gemiddeld slechts 10-15% van de totale vliegcapaciteit ten gevolge van de coronapandemie.

Sinds juni is de luchthaven van Zaventem gedeeltelijk kunnen heropstarten. Vliegtuigmaatschappijen starten terug op en de vliegactiviteit zal opnieuw stijgen. De luchtverkeersleiding speelt hierin een essentiële rol om de veiligheid in het luchtruim te garanderen. Ook voor Skeyes is de heropstart een goede zaak en zal dit opnieuw leiden tot een maximale tewerkstelling op termijn.

Economische en imagoschade

De luchtverkeersleiding zorgt voor de veiligheid in het luchtruim en bepaalt waar en wanneer er geland kan worden. Wanneer de luchtverkeersleiding staakt, kunnen vliegtuigen niet opstijgen of landen en heeft dit dus ernstige economische gevolgen voor alle partners in en rond de luchthaven. Ook de imagoschade die de luchthaven hiermee oploopt is niet te onderschatten. Gezinnen die een jaar lang sparen om op reis te kunnen gaan en die dan niet of veel te laat op vakantie kunnen vertrekken zijn situaties die niet meer van deze tijd zijn. Ook vliegmaatschappijen worden hierdoor getroffen en kunnen hun dienstverlening niet verderzetten. Wat heeft dit als gevolg? Dat reizigers en vliegmaatschappijen voor een andere luchthaven zullen kiezen. Dit is wat we kost wat kost moeten vermijden. De luchthaven van Zaventem heeft alle kaarten in handen om een van de grootste spelers in Europa te blijven en dit voorstel is daarvoor een stap in de goede richting.

Voorstel tot minimale dienstverlening bij Skeyes

We moeten de luchthaven opnieuw laten bloeien en de luchtverkeersleiding is hierin een onmisbare schakel. De luchthaven kan haar geen onaangekondigde stakingen meer permitteren. Indien Skeyes het werk neerlegt, heeft dit rechtstreekse gevolgen voor de volledige luchthaven. Dit voorstel zal ervoor zorgen dat er, zelfs in geval van staking, er een minimale dienstverlening zal georganiseerd worden zodat de luchthaven kan blijven draaien. Dit is absoluut noodzakelijk om de economische relance in te zetten na de coronacrisis.

Ik hoop dat ik hiervoor de steun kan vinden in het parlement.

Tim