NMBS moet werk maken van toegankelijke stations en treinen

Samen met collega Marianne Verhaert vraag ik een resolutie dat de NMBS meer inspanningen doet voor toegankelijke stations en treinen en dat dit prioritair wordt opgenomen in de volgende beheersovereenkomst van de NMBS. “Het is vaak een huzarenstuk voor mensen die in een rolstoel zitten of moeilijk te been zijn om op de trein te stappen. Ook fietsers die hun fiets mee op de trein willen nemen hebben moeilijkheden om op de perrons en op de trein te geraken. Het is een slecht signaal van de NMBS dat ook de nieuwe rijtuigen geen verbetering zijn. Dit moeten we aanpakken”, klinkt het.

De NMBS moet dringend werk maken van meer toegankelijke stations en treinen. Dat is de krachtlijn van de resolutie van Marianne en mijzelf. Uit cijfers blijkt immers dat amper één op de vier stations vandaag integraal toegankelijk is. Ook treinen zijn vandaag te weinig toegankelijk voor mensen met een beperking en daar komt niet snel verandering in. Deze week kondigde de NMBS immers aan dat ook de nieuwe aangekochte treinen geen verbetering zijn. Mensen met een beperking worden zo verplicht om 24 uur op voorhand assistentie aan te vragen om op de trein te geraken. Onverantwoord, vindt ook de Nationale Raad voor Personen met een Handicap.

Marianne: “De NMBS doet vandaag inspanningen om de toegankelijkheid van treinen te verbeteren, maar vaak is het too little too late. Zelfstandig de trein nemen met een beperking zal de komende 30 jaar met deze treinen nog steeds geen optie zijn. Zij zullen nog steeds op voorhand moeten reserveren om een plek op de trein te hebben. Voor mensen met een beperking is dit een slag in het gezicht. Zij worden op deze manier opnieuw veroordeeld tot volledige afhankelijkheid. Ik vraag de Minister daarom dringend samen te zitten met de NMBS en rekening te houden met het advies van de Nationale Raad voor Personen met een handicap.”

Open Vld vraagt daarom in een resolutie dat de toegankelijkheid van treinen en stations prioritair wordt opgenomen in de volgende beheersovereenkomst van de NMBS.

Tim: “Als de trein een echt alternatief moet zijn voor de auto moeten er bijkomende inspanningen geleverd worden. Het toegankelijk maken van de trein voor mensen met een beperking en ook voor mensen die hun fiets op de trein willen meenemen moet een topprioriteit worden van de NMBS.  Daarom vragen wij dat er meer multifunctionele rijtuigen ingezet worden die beter toegankelijk zijn voor rolstoelen, fietsen en jonge ouders met een kinderwagen.”