“Defensie wil volop jongeren rekruteren via het internet”

Een goede rekrutering is van cruciaal belang voor de toekomst van ons Belgisch leger. Het departement Defensie voorziet daarom 600.000 euro budget voor werveringscommunicatie in 2016. “72% daarvan gaat naar online reclame en 28% naar advertenties op papier en de radio” vertelt Kamerlid Tim Vandenput (Open Vld).

De recrutering van nieuwe miliatire verloopt reeds jaren via het organiseren van jobdagen en mond-aan-mond reclame en tegenwoordig gaat dat ook steeds vaker via online advertenties. “Zo gaat er 418.700 euro (72,08%) naar kanalen als Google, Facebook, Youtube en banners op nieuwswebsites. Voor affiches in stations, tijdschriften, vakliteratuur, publi reportages betaalt het Belgisch leger 156.385 euro (26,92%) en 5.764 euro (0,99%) wordt gespendeerd voor spots op de radio” licht Vandenput toe, die de cijfers opvroeg bij de Minister.

Het departement Defensie voert jaarlijks drie grote reclamecampagnes. Zo is er een campagne die Defensie in de perceptie van de bevolking meer als werkgever moet positioneren. Deze vond dit jaar plaats in januari. De twee bijkomende campagnes zijn gericht op specifieke functies waarvoor de werving de voorbije jaren moeilijk verliep. Deze campagnes waren dit jaar in februari gericht op piloten en luchtverkeersleiders en op technische functies in maart. In mei kon men publiciteit terugvinden gespecialiseerde magazines voor de medische functies.

Tot 30% meer interesse in de 900 vacatures

“Dit is een lovenswaardige aanpak” zegt Tim Vandenput. “Zeker omdat we zo jong volwassenen tussen 17 en 33 bereiken, die het Belgisch leger graag ziet instromen. Met de nakende pensioengolf bij Defensie in gedachten is een goede rekrutering belangrijk zodat noodzakelijke know-how binnen het leger kan blijven.”

De analyse van de resultaten van voorbije online campagnes toont een duidelijke stijging aan van het aantal bezoekers op de jobsite (soms tot 30 % meer). “Momenteel resulteert dit in een zeer lichte stijging van het aantal sollicitanten. Er is dus nog ruimte voor verbetering” stelt Vandenput.

Door een herschikking binnen het budget zullen er volgens de Minister 200 bijkomende aanwervingen gebeuren. In plaats van 700 nieuwe militairen zullen er dit jaar dus 900 nieuwe kandidaten worden gezocht. Uit het antwoord van de Minister blijkt overigens dat de bijkomende kost voor de rekrutering van deze 200 bijkomende militairen wordt geschat op 2,5 miljoen euro voor 2016 en 5 miljoen euro in regime vanaf 2017.

Van de 900 voorziene aanwervingen zijn momenteel 225 militairen in dienst getreden. De selectie voor de andere functies is nog lopende.