“Totale investeringsbedrag voor de lijn 161 van het GEN bedraagt 566 miljoen euro”

Infrabel legt nieuwe sporen aan op de grote spoorlijnen rond Brussel om een Gewestelijk Expresnet uit te bouwen. Dankzij deze extra capaciteit kunnen snellere en frequentere spoorverbindingen van en naar Brussel ingelegd worden. Dit moet bijdragen aan een beter aanbod van het openbaar vervoer. Maar de lijn 161 die van Ottignies in Waals-Brabant, doorheen Vlaams-Brabant langs het Zoniënwoud tot in Brussel gaat vormde reeds geruime tijd het voorwerp van discussie. Het is dus belangrijk om duidelijkheid te scheppen in dit dossier.

Men kan al zien dat langs het traject oude bruggen afgebroken en vervangen zijn door nieuwe, bredere bruggen. De stations langs de route zijn ook al grondig aangepast, met meer perrons. Daarom heb ik aan de minister van Mobiliteit de cijfers van de totale investeringen tussen het station Watermael en het station Ottignies gevraagd. En ik heb ook een duidelijk overzicht van de werken gevraagd, met inbegrip van de verbreding van de bedding, nieuwe bruggen en tunnels en andere werken, die uitgevoerd zijn tussen 2000 en vandaag.

566 miljoen euro investeringen

Het is ondenkbaar dat de vier sporen tussen Brussel en Ottignies er niet zouden komen. Want bij aanvang van de werken, in 2006, werd de investering voor deze lijn op 466 miljoen euro geschat. Maar het totale investeringsbedrag besteed door Infrabel (t.e.m. eind 2015) bedraagt 566 miljoen euro. Dit gaat om de infrastructuurwerken van Watermaal tot Ottignies. De zone voorbij het station is ook inbegrepen; want het op 4 sporen brengen tot aan de vertakking Louvain-La-Neuve behoort immers eveneens tot deze werken.

Heel wat werk voor de boeg

De werken die uitgevoerd zijn tussen 2000 en vandaag zijn vooral de werken burgerlijke bouwkunde voor het op vier sporen brengen van de bedding. Maar er moeten nog een paar zaken afgewerkt worden, zoals de onderdoorgangen in Watermaal-Bosvoorde en in Hoeilaart, alsook de overdekte sleuf in Bosvoorde. Verder moeten de nieuwe perrons in Bosvoorde, Groenendaal, La Hulpe, Genval en Profondsart afgewerkt worden. Ook de bouw van de groene wanden ter hoogte van de oude stopplaats te Profondsart is nog niet helemaal klaar. En tenslotte ontbreken er nog de bovenleidingsportieken in Watermaal, in het Zoniënwoud (in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest), La Hulpe en Rixensart-Profondsart.

De vernieuwing van het tractieonderstation in Ottignies en de bouw van het nieuwe tractieonderstation in Genval zijn nog bezig.

Voor de rest moeten de werken burgerlijke bouwkunde in het station van Ottignies nog beginnen. Er zijn wel al enkele voorbereidende werken bezig zoals het noordelijk rooster en de onderhoudspost/trainwash. Maar de spoor-, bovenleidings- en seininrichtingswerken moeten nog worden opgestart.

Infrabel en de NMBS moeten nu zo snel mogelijk de werken afronden zodat de reizigers en de inwoners van onze regio kunnen profiteren van die snellere en frequentere spoorverbindingen!