Tim Vandenput hekelt moeilijke toegang tot digitaal rijksregister

“Allé, het systeem ligt weer plat”. “Seg, hebben jullie een externe kaartlezer?” Herkennen jullie dit?

Ik erger mij steevast aan de verouderde overheidssystemen. Vandaag zijn te veel online systemen helemaal niet gebruiksvriendelijk. De overheid moet voor de burger snel en eenvoudig toegankelijk zijn en digitalisering kan ons daarbij helpen! Meer en meer mensen vinden de digitale weg naar de overheid en dat is een goede zaak! Laat ons de overheidsdiensten de 21ste eeuw binnenloodsen.

Lees hier mijn artikel in Het Nieuwsblad (bron: Belga):

Sinds er in 2017 een nieuwe digitale versie werd gelanceerd van ‘Mijn dossier’, waarmee burgers toegang hebben tot hun persoonlijke dossier in het rijksregister, is het aantal raadplegingen meer dan verdubbeld. Dat weet Open Vld-Kamerlid Tim Vandenput, die de cijfers heeft opgevraagd bij minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V). Maar volgens Vandenput is het systeem niet erg gebruiksvriendelijk. Zo kan er enkel ingelogd worden met een kaartlezer.

“In 2017 werd ‘Mijn Dossier’ 221.693 keer geraadpleegd. Dit aantal werd meer dan verdubbeld in 2020, waar er sprake is van 447.239 raadplegingen van de online-tool”, zegt Vandenput. Het aantal unieke bezoekers per jaar steeg in die periode van 98.452 tot 244.868.

Desondanks moet de overheid meer stappen zetten om het systeem gebruiksvriendelijker te maken, vindt Vandenput. “Het is sterk verouderd. Er kan bijvoorbeeld enkel ingelogd worden met een kaartlezer. Vandaag zijn er talloze online alternatieven, zoals de itsme-app, die zeer gebruiksvriendelijk zijn.”

Op de vraag van Vandenput antwoordde Verlinden dat een gelijkaardig initiatief onderzocht wordt, “maar ik stel toch voor om meteen gebruik te maken van beschikbare en goed functionerende systemen”, zegt de Open VLD’er. “Waarom iets anders gaan ontwikkelen als er succesvolle alternatieven voorhanden zijn?”