“Oplossing in zicht voor meer treinen naar Brussel”

Foto: Michel Van Mullem. De verbreding van de spoorbedding op lijn 161 tussen Ottignies-LLN en Brussel-Luxemburg station is bijna uitgevoerd. In totaal werd hierin al 556 miljoen euro geïnvesteerd. “Er is nu een eenvoudige en snellere oplossing om het treinaanbod te verhogen” vertelt Hoeilaarts Burgemeester en Volksvertegenwoordiger Tim Vandenput (Open Vld).

De volgende stap is nu om meer treinen te laten rijden naar Brussel en terug. “Hiervoor moet er misschien niet over de hele lengte van de lijn vier sporen gelegd te worden. Een deeltraject is waarschijnlijk voldoende” stelt Tim Vandenput. “Dit zou een eenvoudige, goekopere en snellere oplossing zijn om het aanbod te verhogen!”

In dit kader stelde hij in de parlementaire commissie enkele vragen aan Minister van Mobiliteit Bellot.

Sneller dan 2024

De Minister bevestigde dat de studie om op een deeltraject vier sporen te leggen wordt verdergezet en dat er zelfs al zicht is op waar de vier sporen zouden komen. Zo kunnen de S treinen van de IC treinen gescheiden worden. De Minister bevestigde dat het traject tussen Hoeilaart-Bakenbos en Watermael in de studie zit.

“Dat lijkt me een logische keuze: het is een quasi recht stuk, in het midden van lijn 161 met vier stations erop. Ik ondersteun dit voorstel volledig, dit is goed voor Hoeilaart voor de Druivenstreek en voor de hele regio ten zuiden van Brussel” aldus een enthousiaste Burgemeester. “Als we op termijn nog meer parking aan de stations voorzien in combinatie met meer treinen dan zullen de files en het sluipverkeer zeker verminderen!”

4 treinen per uur

Minister Bellot vermelde ook dat deze werken geraamd worden op 150 miljoen euro, met eventueel bijkomende kosten om elders op het 2-sporen traject nog gelijkaardige werken om deeltrajecten op vier sporen uit te voeren. Volgens zijn informatie denkt Infrabel dat een volledige uitvoering toch 8 jaar nodig zal hebben.

“Dat het nog zo lang kan duren is een minpunt, maar dat is gewoon een kwestie van prioriteiten en samenwerken. Ik zal het dossier blijven opvolgen en ijveren voor een snellere uitvoering van de vier sporen tussen Bakenbos en Watermael zodat we vanuit Hoeilaart een trein hebben om het kwartier”.