“Gewestelijk Expresnet in Hoeilaart moet er komen!”

Premier Michel en Minister Galant zeggen dat het Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Brussel er “zo snel mogelijk” zal komen. Ook voor Kamerlid Tim Vandenput (Open Vld) en burgemeester van Hoeilaart is deze realisatie van het 3de en 4de spoor een prioriteit. Hij voegt daar zelf een alternatief in samenwerking met de privé aan toe: “Als de realisatie op zich laat wachten, is een innovatief project met zelfrijdende shuttles op lijn 161 het onderzoeken waard.”

Van Ottignies in Waals-Brabant, doorheen Vlaams-Brabant langs het Zoniënwoud tot in Brussel is er naast het dubbele treinspoor een bedding aangelegd voor nog eens twee sporen. Een kleine 23 kilometer betonwerken, intussen volledig afgewerkt. Langs het traject zijn oude bruggen afgebroken en vervangen door nieuwe, bredere bruggen. De stations langs de route zijn grondig aangepast, met meer perrons. Wat nog nodig is om de verbreding te voltooien: de sporen, de seingeving, de bovenleiding.

“Het is ondenkbaar dat de vier sporen tussen Brussel en Ottignies er niét zouden komen” zegt Vandenput. Hoeveel er al is uitgegeven aan het volledige traject wordt niet gecommuniceerd, maar Vandenput heeft deze cijfers opgevraagd. Bij aanvang van de werken, in 2006, werd de investering voor deze lijn op 466 miljoen euro geschat.

Lasten en lusten

Hoeilaart telt twee stations op lijn 161 en die zijn grondig vernieuwd. “In Hoeilaart alleen al zijn er miljoenen belastinggeld uitgegeven”, zegt Vandenput. “Naast de werken aan de bedding, de stations en de spoorbruggen zijn er ook tien- tot vijftien volledige onteigeningen geweest. Plus nog een aantal mensen die stukken van tuinen moesten opgeven om de vier sporen mogelijk te maken. De vele jaren met omleidingen en vuile wegen ware nook een heuse inspanning. We trokken ons al die tijd op aan het vooruitzicht op een betere spoorverbinding met Brussel, die ook broodnodig is, met de overvolle Brusselse Ring naast onze deur. Er zijn hier de voorbije jaren zelfs mensen komen wonen omdat de trein vlotter zou rijden. Na de lasten wordt het tijd dat de inwoners van Hoeilaart en omstreken ook van de lusten van het GEN kunnen genieten.”

Tussen Ottiginies en Brussel Schuman

“Ik pleit er voor om de gedane investeringen te laten renderen door het GEN volledig uit te rollen binnen een termijn van 5 jaar! Dat kan, als Infrabel en de NMBS de juiste beslissingen nemen in functie van de reiziger en alle inwoners van onze regio.”

Vandenput heeft een alternatief mocht er toch anders beslist worden: “In Parijs rijden vandaag ook treinshuttles volledig autonoom binnen het RER concept om de capaciteit te verhogen. Dit is ook op de lijn 161 tussen Ottignies en Brussel Schuman mogelijk. Zo’n systeem met shuttles kan ook deels gefinancierd en volledig uitgebaat worden door een privaat bedrijf. Dat is zeker een onderzoek waard!”