Dringend nood aan een Rondetafel conferentie voor toekomst luchthaven Zaventem.

Sinds het begin van de COVID-19 pandemie vliegen er geen passagiersvliegtuigen meer. Vrachtvluchten bleven gelukkig wel vliegen om ons te bevoorraden.

De internationale luchthaven van Zaventem heeft in die periode 95% van haar totale capaciteit van voor de pandemie verloren, maar is altijd opengebleven. “De luchthaven is niet één bedrijf, maar een eco-systeem van meer dan 300 bedrijven.” licht Federaal Parlementslid Tim Vandenput toe. “Als er daar een paar bedrijven beginnen te wankelen zoals SN of vallen zoals Swissport, dan wordt dat eco-systeem verzwakt en riskeert de hele luchthaven onderuit te gaan” gaat hij verder. “Ik pleit voor een totaal relanceplan voor de hele luchthaven, en niet voor één of enkele bedrijven.” Hij stelt voor om dringend een Rondetafel conferentie te houden met alle bedrijven en overheden om een integraal relanceplan op te maken.

Economische motor

De internationale Luchthaven is de 2e economische motor van ons land. Ze genereert 2% van het BBP en stelt 60.000 mensen tewerk via directe en indirecte jobs.

Grote bedrijven organiseren hun import en export via de luchthaven, maar ook heel veel KMO’s zijn er afhankelijk van. “Ik denk dan aan kleine koerier-bedrijven, zelfstandige transporteurs en taxi-bedrijven.”

Belly-cargo

De luchthaven heeft de laatste jaren fors geïnvesteerd in de pharma-cargo die specifiek gericht is om kleine pakketten snel en doelgericht mee te sturen in bagageruimtes van passagiersvliegtuigen, de zogenaamde ‘belly-cargo’. “Deze diensten zullen bij de heropstart cruciaal zijn om vaccins in binnen- en buitenland te verdelen” vindt Vandenput.

Integraal relanceplan nodig

Hij ziet vandaag met lede ogen toe dat mensen ontslagen worden en dat er steunplannen zijn voor individuele bedrijven. “Bij SN Brussels 1000 mensen weg, SwissPort min 1500 jobs. En zeker een aantal jobs die verdwenen zijn zonder de krant te halen” legt hij de vinger op de wonde. “Sommige bedrijven vragen geld aan de overheid zoals SN/Lufthansa en AviaPartner. Anderen vragen niets, van velen weet de overheid gewoon niet in welke situatie ze vandaag zitten.” gaat hij verder.

Rondetafel Conferentie

Daarom stelt hij voor om dringend een aantal cruciale bedrijven en partners die deel uitmaken van het eco-systeem van de luchthaven rond één tafel te brengen. “Zo’n Rondetafel heeft als doel om de pijnpunten, de bedrijven in moeilijkheden te identificeren en te luisteren naar hun voorstellen om een gezonde doorstart te maken. Enkel als we dat weten kan er samengewerkt worden en gericht versterkt worden waar nodig” vindt Vandenput.

Bedrijven en overheid

Vandenput diende vandaag vrijdag 12 juni een vraag in het Parlement in. “Het is hoog tijd dat bedrijven en overheden samen rond de tafel zitten in het belang van de honderden bedrijven en duizenden werknemers en hun families, vindt Vandenput.