
De laatste C-130 moet op rust in Melsbroek!
Op 6 januari vernam ik dat het oudste C-130 vrachtvliegtuig haar rustplek in Bevekom krijgt en niet in Melsbroek. Nochtans is de C-130 al decennialang actief op de militaire vliegbasis van Melsbroek, deelgemeente van Steenokkerzeel. Deze beslissing stuitte in de regio op groot verzet aangezien de C-130 als thuisbasis Melsbroek heeft. Zelfstandigen die op rust gaan of mensen die het rusthuis betreden, blijven ook graag dicht bij hun familie en vrienden. Dat geldt voor de C-130 ook. Melsbroek is haar thuisbasis tussen al het personeel dat jarenlang voor hem in de weer was!
De beslissing werd genomen op basis van een haalbaardheidsstudie van de Defensiestaf waarin de verschillende locaties tegenover elkaar werden afgewogen. Daaruit zou blijken dat Bevekom de beste plaats is voor het C-130 toestel. Naast het feit dat het toestel “thuis” is in Melsbroek, waar ze continu geopereerd heeft, worden er ook al plannen gemaakt om de C-130 toegankelijk te maken voor bezoekers. Ook is de technische kennis van het oud vliegpersoneel aanwezig om de bezoekers van uitleg te voorzien. Er werd zelfs al een petitie gestart om het vrachtvliegtuig in de Steenokkerzeelse deelgemeente te houden.
Dat de C-130 in Melsbroek blijft is de eenvoudigste en meest logische oplossing. De CH13 is een halve eeuw actief in-en-rond Melsbroek. De omwonenden en het personeel dat er jarenlang mee gewerkt heeft, zijn gehecht aan dit toestel. Ik vind de beslissing van de minister een slechte beslissing omdat de C-130 daar jarenlang onzichtbaar zal staan terwijl de thuisbasis van de CH13 Melsbroek is! De plannen op de 15e Wing, in samenwerking met VZW Dakota, liggen klaar om de C-130 een prominente plaats voor personeel en bezoekers te geven in Melsbroek.
5 jaar geleden bezocht ik de C-130 al eens met de Commissie Landsverdediging. Een iconisch vliegtuig dat ontelbare operaties heeft uitgevoerd!

