“De Belgische deelname aan de ‘Baltic Air Policing’ missie wordt geraamd op 4,38 miljoen euro”

Vier Belgische F-16’s nemen vanaf begin dit jaar deel aan de 40ste rotatie van deze missie in Estland, Letland en Litouwen. En dit voor een periode van vier maand. “Dit past binnen de solidariteit tussen de leden van de NAVO. De totale kostprijs van deze missie wordt geraamd op 4,38 miljoen euro bruto” vertelt Kamerlid Tim Vandenput (Open Vld).

Het is de vijfde keer sinds 2004 dat vliegtuigen van de Belgische Luchtcomponent worden ontplooid naar de Baltische staten om het NAVO-luchtruim te vrijwaren. In 2004 was ons land de allereerste NAVO-lidstaat om vliegtuigen in te zetten in het kader van de Baltic Air Policing missie van de NAVO. Naast België nemen nog 15 andere lidstaten deel aan de beurtrol om het Baltische luchtruim te beschermen. “Met de crisis in Oekraïne werd deze bewaking tegen mogelijke Russische inbreuken in april 2014 uitgebreid tot aan de grens van de Russische enclave Kaliningrad” licht Vandenput toe.

Vliegbasis in Estland

Van januari tot augustus 2015 leverde ons land ook een detachement met vier gevechtsvliegtuigen in het kader van deze missie. Deze opereerden vanop de Poolse vliegbasis in Malbork. Dit jaar verhuizen ze naar het vliegveld van Ämari in Estland.

Volksvertegenwoordiger Tim Vandenput zette het onderwerp op de agenda van de commissie Landsverdediging. De militairen zijn nu gestationeerd in Estland, het is volgens Tim Vandenput dus belangrijk de operationele impact te meten. Volgens de minister van Defensie laat het vliegveld van Ämari in Estland kortere inzettermijnen toe om een onderschepping uit te voeren. Bovendien beantwoordt de basis in Ämari iets beter aan de NAVO-standaarden, waardoor de veiligheid en het comfort van onze militairen is verhoogd ten opzichte van vorig jaar.

Een tweede belangrijk punt dat Tim Vandenput aanhaalt is de schatting van de kostprijs van deze missie. Volgens de minister van Defensie worden de kosten voor de inzet van het F-16-detachement geraamd op een totaalbedrag van 4,38 miljoen euro bruto.

Leren uit vorige missies

Tenslotte moet men ook bekijken welke lessen men geleerd heeft uit de vorige missies en hoe die eventuele verbeteringen geïmplementeerd worden in onze missie in Estland, vertelt Tim Vandenput. Uit de vorige missies is gebleken dat de communicatie met het Combined Air Operation Center te Uedem van essentieel belang is. De nodige communicatiemiddelen zijn voorzien om deze link te garanderen en zodoende de opdracht in alle omstandigheden te kunnen uitvoeren. Het is ook noodzakelijk om Belgische luchtverkeersleiders te hebben in Ämari om een optimale luchtverkeersbegeleiding toe te laten.

Tim Vandenput concludeert uiteindelijk dat “het positief is dat onze luchtmacht deelneemt aan deze NAVO-opdrachten en dat wij dat in de toekomst ook kunnen blijven doen met de nieuwe vliegtuigen die ons land zal aankopen”.