
Bezoek aan ‘den tower’ van Belgocontrol
Deze week bracht de commissie infrastructuur een bezoek aan luchtverkeersleider Belgocontrol. Onze liberale delegatie bestond uit volksvertegenwoordigers Nele Lijnen, Gilles Foret, Emmanuel Burton en ikzelf. Het leverde heel wat interessante inzichten over dit autonoom overheidsbedrijf. Hun missie is de veiligheid van het Belgisch luchtverkeer te verzekeren.
De impact van hun werk is enorm. Om u een idee te geven, dankzij hun diensten kon Brussels Airport in 2013 zo’n 216.000 passagiersvluchten verwelkomen. Dat zijn 19 miljoen passagiers die veilig op hun bestemming raken.
CANAC 2
Enkele jaren geleden heeft Belgocontrol zijn nieuw luchtverkeersleidingcentrum ingehuldigd: CANAC 2. Daarmee Belgocontrol vandaag over het modernste controlecentrum van Europa. Het is zoveel meer dan een luchtverkeersleidingcentrum. Het is ook een systeem voor het beheer van het luchtverkeer dat de verkeerstorens van de vijf openbare Belgische luchthavens uitrust: Brussel-Nationaal, Charleroi, Antwerpen, Oostende en Luik.
Vliegroutes
We hebben meer inzichten gekregen over hoe de aanvliegroutes en opstijgroutes worden vastgelegd. De natuurlijke elementen zijn hierin allesbepalend: de windrichting, windsterkte, de warmte en de neerslag.
De hele ‘problematiek’ over de spreiding van de vluchten is bijgevolg vooral een veilgheidsdebat en geen ‘overlast’ debat. De verkeersleiders hebben maar één doel: de vliegtuigen veilig laten opstijgen en landen. Laten we hen dus vertrouwen en hen de wettelijke instrumenten en kader geven om hun job te doen. Dit is een degelijke vliegwet waaraan de federale regering werkt.
En om het dan toch iets logischer en gemakkelijker te maken in de toekomst: laten we de federale overheid terug bevoegd maken voor de geluidsnormen op de grond. Uniformiteit en afstemming tussen de lucht en de grond is noodzakelijk om dit dossier voor eens en voor altijd goed en degelijk te maken voor de inwoners van de gemeenten, de reizigers, de piloten en de airlines.
In deze versnelde beelden krijgt u een idee van het uitzicht op den ‘tarmac’. Ze kunnen me altijd bellen om te gaan helpen: op de grond of in de lucht! 😉

