Balans van de Luchthavenweek

De luchtvaartsector en de luchthaven van Zaventem zijn één van de meest getroffen sectoren door de COVID-19 Pandemie in ons land. Daarom ging ik een hele week op bezoek bij een aantal belangrijke bedrijven op de luchthaven! Brussels Airport Company, Brussels Airlines, TUIfly, DHL & Reisbureau Uniglobe Hoeilaart legden mij hun bezorgdheden uit waarmee ik aan de slag kan in de Wetstraat!

Enkele cijfers

De luchthaven ziet af. In vergelijking met 2019 waren er 6.7 miljoen minder passagiers, 60 procent minder vluchten en ontelbare aantallen van werknemers die op tijdelijke werkloosheid werden gezet. Ook Brussels Airlines zag haar aantal vluchten met 74% dalen ten opzichte van 2019 en de omzet van TUIfly Belgium daalde met 500 miljoen euro. Ook het lokale reisbureau lijdt enorm onder de COVID-19 crisis. Uniglobe Hoeilaart werd overgenomen door Julie en haar eerste wapenfeit was al haar medewerkers op tijdelijke werkloosheid plaatsen. Het was dan ook een understatement om te horen dat het opheffen van het verbod op niet-essentiële reizen binnen de EU noodzakelijk en een eerste stap in de goede richting was.

Het enige lichtpunt binnen de luchthavengemeenschap komt van de Cargo-zijde! Het bedrijf DHL Express in Zaventem boekte op 1 jaar tijd, in volle coronacrisis, 30% winst. Reden hiervoor is de boomende E-Commerce en haar essentiële rol in het verspreiden van mondmaskers, handgel en vaccins.

De luchthaven is veilig!

De luchthaven is wellicht de veiligste omgeving om in rond te lopen! Meer dan 90% van de vertrekkers in de luchthaven zijn in het bezit van een negatieve PCR-test. Ook de aankomende passagiers hebben hun Passagier Locatie Formulier (PLF) ingevuld en hebben een PCR-test afgelegd. Daarmee is de luchtvaartsector de meest gecontroleerde van alle collectieve transportmiddelen. Ik voel mij alvast veiliger in de luchthaven dan op de metro, bus of in de supermarkt.

Brussels Airport Company installeerde een eigen testcenter en beschikt over een eigen laboratorium. De terminalgebouwen werden voorzien van geïntensifieerde ventilatiesystemen en het bedrijf wil ervoor zorgen dat nog enkel geteste reizigers in de terminal rondlopen. De familie zal de reizigers dan buiten de luchthaven moeten uitwuiven. Dit zijn allemaal ingrijpende aanpassingen en investeringen die ervoor zorgen dat de luchthaven veilig is alsook het vliegtuig waar de lucht continu gezuiverd wordt.

Duidelijke regels en goede zomer zijn cruciaal

Het opheffen van het niet-essentiële reisverbod binnen de Europese Unie is een eerste stap in de goede richting. Maar er is meer nodig. De regels voor de luchtvaartsector blijven zeer strikt ondanks het feit dat de luchthaven de meest gecontroleerde en veilige plaats van ons land is.

We moeten ervoor zorgen dat het volledige ecosysteem van de luchthaven opnieuw kan groeien en dat er duidelijke en beheersbare regels worden uitgevaardigd. Een harmonisatie van de regels voor de luchtvaart op het Europese continent is essentieel, de quarantainemaatregelen voor mensen die gevaccineerd zijn of een negatieve PCR-test voorleggen moeten herbekeken worden en reizen mag niet meer gezien worden als een misdaad! De invoering van een ‘Green Digital Certificate’ is hiervoor cruciaal. Zo’n certificaat zorgt ervoor dat de reiziger snel en efficiënt kan aantonen dat hij/zij gevaccineerd is of een negatieve test kan voorleggen. Deze Europese beslissing moet er zo snel mogelijk komen. Daarnaast moet de tijdelijke werkloosheid voor de luchtvaartsector in België verlengd worden tot de luchtvaart opnieuw rendabel is en zijn de belastingverminderingen, zoals in 2020 gerealiseerd, ook in 2021 nog noodzakelijk.

Reizen kan op een veilige manier gebeuren en moet ondersteund worden. De reisschaamte moet plaatsruimen voor reisvrijheid! Ik zet mee mijn schouders onder een veilige heropstart van de luchthaven en zal dit verder verdedigen in de Wetstraat.

Hieronder de link naar het verslag van elk bezoek!