112-app niet voldoende ingeburgerd

Sinds de lancering van de 112-app is die 1.081.435 keer gedownload. « In absolute aantallen lijkt dat misschien veel, maar op een bevolking van 11 miljoen Belgen is dit eigenlijk niet veel. Het is belangrijk dat deze tool voldoende goed ingeburgerd geraakt, want het is bijzonder nuttig voor de hulpdiensten als mensen de app gebruiken », stelt Kamerlid Tim Vandenput (Open Vld) op basis van cijfers die hij opvroeg bij minister van Binnenlandse Zaken Verlinden.

‘Het belangrijkste voordeel van de app 112 BE is dat je de noodnummers niet moet onthouden en je deze dus ook niet kan vergeten als je in paniek bent. Je klikt gewoon op het icoontje van brandweer, ambulance of politie afhankelijk van welke hulp je nodig hebt.’ Zo staat te lezen op de website ter promotie van de app. “Eigenlijk zou het een goede zaak zijn dat élke Belg dit op zijn smartphone heeft staan. Je komt gemakkelijker bij de juiste personen terecht én de hulpdiensten kunnen direct zien waar je je bevindt, gezien de app gebruik maakt van lokalisatie. Dat kan letterlijk levens redden”, stelt Vandenput.

“De app kan levens redden. Het zou een goede zaak zijn als elke Belg dit op zijn smartphone heeft staan.”

Tim Vandenput

Verlinden geeft aan dat jaarlijks ongeveer zo’n 50 000 oproepen vanuit de app binnenkomen in de centrales. Dat is volgens Vandenput te weinig aangezien dit over minder dan 2 procent van het totaal aantal 112-noodoproepen gaat. De Minister erkent de voordelen van de 112-app en geeft aan dat er veel infocampagnes hierrond lopen. “Een gerichte campagne zou een goed idee zijn. Met de overstromingen en de covid-pandemie bijvoorbeeld hebben we voordelen van de BE-alert-app gezien. Veel mensen kennen de 112-app nog niet dus hier werk van maken, is een goede zaak voor ieders veiligheid. Hier is ook een belangrijke rol weggelegd voor de lokale besturen. Ook ik zal als burgemeester mijn diensten de opdracht geven de applicatie kenbaar te maken bij mijn inwoners”, besluit Vandenput.