“Trage uitvoering van werken Ring Oost impacteert gemeenten en klimaat”

Al twee weken wordt gewerkt aan het wegdek van de Brusselse R0 tussen St-Stevens-Woluwe en Tervuren. “Deze werken zijn nodig, maar de trage uitvoering ervan isoleert de gemeenten van de Druivenstreek en zorgt elke dag voor nog meer sluipverkeer dan we al hebben” zegt Burgemeester van Hoeilaart en Kamerlid Tim Vandenput.

Hij stelt tegelijk een oplossing voor: “Zulke werken moeten in de toekomst ook ’s nachts en op zon- en feestdagen worden uitgevoerd, zodat de werken sneller voltooid worden en de impact ervan op onze gemeenten en het milieu minder erg is”.

Vorige week schreef de Burgemeester een brief naar Minister Weyts om het probleem aan te kaarten en een oplossing voor te stellen.

Vandenput vertelt dat het uitvoeren van de werken tijdens de nacht en zon- en feestdagen waarschijnlijk niet gevraagd werd in het lastenboek omwille van budgettaire redenen. Deze “werkwijze” is echter zeer negatief voor de gemeenten die in een straal van 10km rond deze werken liggen.

Sluipverkeer

Door de werken staan er op de R0 tussen Ittre en Wezembeek-Oppem enerzijds en op de E411 tussen Rosieren en Leonardkruispunt langere files. Hierdoor komt er nog meer sluipverkeer door de gemeenten Tervuren, Overijse en Hoeilaart. Maar ook de aangrenzende gemeenten in Waals-Brabant hebben hiervan overlast.

Isoleren van de gemeenten rond R0 oost

Door de dagelijkse files raakt de regio Wezembeek-Oppem, Kraainem, Tervuren, Overijse en Hoeilaart verkeerstechnisch geïsoleerd van de rest van Vlaanderen. “Heel veel inwoners van de Druivenstreek klagen hier dagelijks over, en inwoners van Kraainem, Wezembeek-Oppem en zelfs Sterrebeek denken er hetzelfde over” aldus Vandenput.

Impact op het klimaat

De vele voertuigen in de lange files zorgen voor onnodig veel uitstoot van fijn stof en C02. “Dit is veel meer dan ze zouden uitstoten bij een optimale verbranding in normale rij-omstandigheden! Indien de uitvoeringstijd drastisch ingekort kan worden, dan is dat ook beter voor het milieu” licht de Burgemeester verder toe.

“In China voeren ze zulke werken op 1 week uit. Dichter bij huis wordt er bv. in Duitsland ’s nachts doorgewerkt om wegenwerken zo snel mogelijk uit te voeren. Dit moet ook kunnen in België, ook als dit iets meer kost! De economische en ecologische winst is meer dan de euro’s die we meer zouden uitgeven.” besluit Vandenput