“Belgische F-16’s stegen twaalf keer op om Russische toestellen te onderscheppen”

Vier Belgische F-16’s namen in de eerste helft van dit jaar deel aan deze missie boven de Baltische staten Estland, Letland en Litouwen. “Dit past binnen de solidariteit tussen de leden van de NAVO. De totale kostprijs van deze missie bedraagt 3,9 miljoen euro” vertelt Kamerlid Tim Vandenput (Open Vld).

Het is de vijfde keer dat onze gevechtsvliegtuigen van de Belgische Luchtmacht zijn ontplooid naar de Baltische staten om het NAVO-luchtruim te vrijwaren. “Tijdens deze missie van vier maanden vlogen onze F-16 in totaal 288 uren en 35 minuten. Dat bewijst dat onze piloten een belangrijke taak vervullen” vertelt Tim Vandenput, die eind april met de Commissie Landsverdediging de luchtmachtbasis van Ämari in Estland bezocht en de officiële cijfers opvroeg bij de Minister.

“Als je in de straten van Tallinn stapt en er praat met mensen, dan voel je echt nog de schrik die de mensen hebben van de Russen. Na 50 jaar bezetting is dat een normale reactie… de dreiging is geen perceptie maar harde realiteit, dagelijks!”, schetst Vandenput.

12 keer oog in oog met Russische piloten

Naast België nemen nog 15 andere NAVO-leden deel aan de beurtrol. “Met de crisis in Oekraïne werd deze bewaking tegen mogelijke Russische inbreuken in april 2014 uitgebreid tot aan de grens van de Russische enclave Kaliningrad” licht Vandenput toe. “De F-16’s zijn in totaal 107 maal opgestegen. 19 keer voor training, 76 keer als training om te reageren op een onmiddellijke dreiging en 12 maal om effectief Russische vliegtuigen te onderscheppen en terug te drijven naar Rusland.”

Vorig jaar leverde ons land ook een detachement met vier gevechtsvliegtuigen in het kader van deze missie. Deze opereerden vanop de Poolse vliegbasis in Malbork. Dit jaar opereerden ze van op de vliegbasis van Ämari in Estland dat dichter bij de vliegroutes van Russische vliegtuigen ligt. “Het Belgische detachement van 49 personen werd afgelost door een identiek Belgisch detachement na twee maanden opdracht. Het is immers noodzakelijk om onder meer Belgische luchtverkeersleiders te hebben in Ämari om een optimale luchtverkeersbegeleiding toe te laten”, besluit Vandenput.